piatok 30. januára 2015

Moje prvé dojmy zo Švédska

Prvá návšteva Švédska. (Ak patríte do skupiny ľudí posadnutých čímkoľvek švédskym/škandinávskym, určite cítite tú priam magickú atmosféru tej vety.) Moment, na ktorý som čakal väčšinu môjho života. Minimálne posledné tri roky. Moment, ktorého som sa popravde zároveň trochu obával. Čo ak to Švédsko vôbec nebude také dokonalé, aké si ho celý čas predstavujem? Žiadne sklamanie sa ale nekonalo. Švédsko je ešte oveľa lepšie!


Vlaky vo Švédsku sú úžasné. Fakt! Z mojej prvej cesty vlakom v tejto ďalekej krajine som mal popravde celkom strach. Vlakom necestujem takmer nikdy a správny lístok si neviem kúpiť ani v krajine, ktorej jazyk ovládam podstatne lepšie ako švédčinu. O mojej neschopnosti nastúpiť do správneho vlaku ani nehovorím. Dokonalá švédska organizácia absolútne všetkého ma ale pozitívne prekvapila. Pár vecí, ktoré sa oplatí vedieť:

  • nech je železničná stanica akokoľvek veľká, nestratíte sa - k automatom na lístky a nástupištiam vás spoľahlivo privedú všadeprítomné značky,
  • lístky na vlak si zakúpite v automatoch, takže sa nemusíte obávať kontaktu s akoukoľvek žijúcou entitou (čo minimálne ja veľmi oceňujem),
  • spoliehať sa na to, že vlak bude aj tak meškať (čo by som zrejme urobil na Slovensku a v Česku), sa neoplatí - vlaky vo Švédsku odchádzajú vtedy, kedy majú (a keď náhodou nie, môžte sa zabávať vydesenými výrazmi tvárí dochvíľnych Švédov čakajúcich spolu s vami),
  • vlaky vo Švédsku nie sú rozhodne zadarmo (ani keď ste slovenský študent) a za lístok zaplatíte podstatne viac ako v Česku (napríklad cesta z Malmö do Lundu trvajúca 10 minút vás vyjde na 48 švédskych korún / 143 korún českých / 5 eur).


Na očný kontakt s neznámymi ľuďmi na ulici/vo vlaku/kdekoľvek rovno zabudnite. Ak sa váš pohľad náhodou stretne s pohľadom iného človeka, ktorý by potencionálne mohol byť Švéd, čo najrýchlejšie sa pozrite inam. Alebo sa v duchu zabávajte na tom, ako to urobí ten druhý človek, ako ja. Švédi sa totiž starajú sami o seba. Pokojne budú šialene tancovať alebo hrať video hry iba v spodnom prádle rovno za oknom (zažité na vlastnej koži), pretože automaticky predpokladajú, že nikoho nezaujíma, čo sa za tým ich nezastretým oknom na prízemnom podlaží deje. To ale netušia o stredoeurópskych turistoch zvedavých úplne na všetko. Cha!


Aj napriek všetkému, čo som spomenul v poslednom odstavci, sú Švédi veľmi pohostinní a milí ľudia. Predavačka v obchode sa vám poďakuje za každý úkon, ktorý vykonáte ako-tak správne a celý čas sa na vás usmieva. Nikto nemá problém vám s čímkoľvek pomôcť a aspoň na pár minút sa tváriť, že ho váš problém skutočne zaujíma. Pre mňa najfascinujúcejším prejavom švédskej pohostinnosti sa ale stala káva, ktorú si každý návštevník kostola v centre Malmö môže vypiť. ZADARMO. Neklamem. Zadarmo sa rovnako môžete pozrieť do Domu umenia a do rôznych historických pamiatok.


Dáždnik vo Švédsku potrebovať nebudete, ani keď prší. Bude totiž úplne zbytočný, hlavne ak sa chystáte navštíviť oblasť Skåne, kde vám najprv silný vietor zlomí dáždnik a potom celý zmoknete. Myslím, že Švéda s dáždnikom som nevidel počas celého môjho pobytu v tejto krajine.


Vo Švédsku je mnoho vecí iných ako na Slovensku a v Česku, väčšinou sú tie veci ale iné práve tým, že fungujú. O to ťažšie sa vám z tejto krajiny bude odchádzať (aj keď ste v nej nestrávili veľmi dlhý čas).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára